Zoals wij al eerder schreven komt Microsoft begin April met de grote spring release 2019. Het biedt veel voordelen maar door de grote hoeveelheid nieuwe toepassingen is het niet voor iedereen helder wat de voordelen zijn. In deze blog belichten we een aantal nuttige verbeteringen van de vier Dynamics 365 apps die veel gebruikt worden.

Dynamics 365 for Sales

Klantbetrokkenheid gaat over meer dan alleen contactmomenten. Voor een succesvolle verkooporganisatie is het belangrijk om contacten te maken, relaties op te bouwen, relaties te onderhouden en vertrouwen te vestigen. Om deze relaties op te bouwen, hebben verkoopprofessionals behoefte aan duidelijke en actuele klanteninzichten en aan het vermogen om effectief samen te werken. Dynamics 365 for Sales en Microsoft Relationship Sales stellen verkopers in staat om in combinatie met LinkedIn en Office 365 relaties op te bouwen.

Een paar nuttige verbeteringen van deze app:

  1. De toevoeging van LinkedIn-gestuurde organisatieschema’s waarbij ook een melding wordt gegeven als belangrijke contactpersonen van bedrijf wisselen. Microsoft Relationship Sales brengt de mogelijkheden vanuit Dynamics 365 for Sales en LinkedIn Sales Navigator samen. Verkopers krijgen daardoor eenvoudiger toegang tot actuele klantinzichten vanuit LinkedIn.
  2. De integratie van Microsoft Teams. Een verkoopproces vereist vaak dat verkopers samenwerken met andere afdelingen. De integratie van Microsoft Teams stelt verkopers in staat effectiever samen te werken.
  3. Een geïntegreerde procedure voor CPQ (Configure-Price-Quote) van partners waardoor oplossingen sneller gevonden en geïnstalleerd kunnen worden. De doorlooptijd voor prijsopgaven en offertes wordt hierdoor verkort en verkopers hebben meer tijd om deals binnen te halen.
  4. Omzetprognoses kunnen eenvoudiger worden opgesteld door de toevoeging van nieuwe dashboards en rapporten voor weergave van prognosegegevens en trends. Ook kunnen nu in de Dynamics 365 for Sales app eenvoudig bestaande prognosegegevens opgehaald worden uit Excel- of CSV-bestanden.

Dynamics 365 for Finance & Operations

Dynamics 365 for Finance and Operations combineert het financieel beheer en bedrijfsprocessen van organisaties zodat mensen snelle en onderbouwde beslissingen kunnen nemen. Daardoor kunnen organisaties sneller inspelen op nieuwe marktbehoeften en dat stimuleert een snelle bedrijfsgroei. De spring release omvat vooral verbeteringen gericht op prestaties, compliance, automatisering en ondersteuning van de service. Daarnaast brengt deze release gebruikers samen op Één Versie (Versie 10) van Dynamics 365 for Finance and Operations. Deze release markeert een significante wijziging in de mogelijkheden om ondersteuning te bieden aan gebruikers en maakt het mogelijk om continue updates uit te rollen met nieuwe en verbeterde functionaliteiten.

De aanpassingen hebben onder andere betrekking op:

Financieel Management: Er is veel gedaan met de feedback van klanten met betrekking tot regelgevende functies en bruikbaarheid zoals:

  • Automatische grootboekvereffening: We voegen de mogelijkheid toe om regels te maken die aanvullende filtering van de informatie mogelijk maken en transacties automatisch vereffenen.
  • Journaalboeking omdraaien: Terugboekingen zijn verbeterd om meerdere algemene journaalregels of een heel algemeen journaal terug te draaien.
  • Omzetverantwoording: Nieuwe mogelijkheden zijn ondersteuning voor productbundels en kits.
  • Facturatieschema’s: Deze maken flexibele factureringsregels mogelijk voor klantverkooporders.
  • Enterprise credit management: Dit biedt mogelijkheden om het debiteurenbeheer voor accounting en finance professionals te automatiseren.
  • Vreemde valuta herwaardering: Dit biedt gebruikers de mogelijkheid om vreemde valuta van banksaldo’s te herwaarderen als onderdeel van de maandafsluiting

Voorraadketenbeheer: Microsoft heeft flink geïnvesteerd in verbeteringen op het gebied van productinformatiebeheer, voorraadbeheer, magazijnbeheer en verkoop en inkoop

Globalisering: Om in veel landen of regio’s actief te zijn, moeten bedrijven zich snel kunnen aanpassen aan nieuwe regelgeving of vereisten die gelden binnen specifieke industrieën of verticale markten. De release van april biedt de mogelijkheid om het gebruik van configureerbare lokalisatie uit te breiden en dit proces te vereenvoudigen.

Dynamics 365 for Field Service

Dynamics 365 for Field Service stelt organisaties in staat om te groeien van reactief naar proactief of voorspellend veldwerk. Daarbij worden nieuwe bedrijfsmodellen geïntroduceerd, zoals bijvoorbeeld een op resultaten gebaseerde service of “alles-als-een-service”. In de vorige releases werden al een aantal verbeteringen doorgevoerd. De release van april richt zich vooral op:

Geïntegreerde IoT-verbeteringen: Deze release omvat het volgende niveau van integratie met IoT Central om volledig te worden ingebed in de Field Service-applicatie. De meldingenstroom kan via cases worden beheerd en werk kan worden gedefinieerd op basis van de details van de waarschuwing.

Planningmogelijkheden: Microsoft heeft al veel geïnvesteerd in geautomatiseerde en geoptimaliseerde planningsmogelijkheden voor de buitendienst. Dit gaat via optimalisatie van resourceplanning (RSO). In de release van april wordt er opnieuw aandacht besteed de planning:

  • De locatie van variabele bronnen stelt bronnen in staat om vanuit verschillende gebieden te werken en schema’s geven de verschuiving in bronnen weer.
  • Optimalisatie-inzichten bieden servicemanagers en dispatchers een inzichtelijk Power BI-analytisch dashboard om optimaliseringssamenvatting en statistieken te tonen. Hierdoor worden de gewenste optimalisatieresultaten gegarandeerd.
  • Selfserviceplanning via een portaal maakt het voor klanten interessant om op tijd.

Verbeterde productiviteit van technici:Er worden ingesloten IoT-gegevens, inspecties en tijdinvoermogelijkheden aan de mobiele Field Service-app.

Verbetering van de dienstverlening: Wat ook in deze release is opgenomen zijn inspectiekwaliteiten die technici in staat te stellen snel en eenvoudig een checklist op te stellen met items die voldoen aan de proces-, veiligheids- of wettelijke vereisten. De mogelijkheden voor tijdregistratie maken een nauwkeurigere boekhouding mogelijk. Dat helpt bij het berekenen van de kosten en opbrengsten.

Dynamics 365 Business Central 

De update naar Business Central heeft als doel de huidige klanttevredenheid met het product te vergroten zodat meer bedrijven Business Central gaan implementeren als middel om te transformeren naar de digitale transformatie.

Krachtige nieuwe functies voor zakelijke gebruikers

Het combineren van moderne trends rond we gebaseerde applicaties en de complexe vereisten van een Business Central klant resulteerde in verschillende verbeteringen die de productiviteit van een drukke professional aanpakken.

  • Toetsenbordgerichte scenario’s
  • Verbeteringen in functies die verband houden met de context van de klant
  • Opties toegevoegd voor geavanceerde gebruikers
  • Moderne interface-elementen
  • Geavanceerde personalisatie-ervaring en een betere vindbaarheid van nieuwe functies

Prestaties, betrouwbaarheid en uitbreidingen van de schaalbaarheid

Er wordt veel aandacht besteed aan het verbeteren van de prestaties, betrouwbaarheid en schaalbaarheid van Business Central, via het platform en de bedrijfsapplicatie. Wat merk je hiervan in deze release:

  • Business Central werkt veel sneller
  • Gebruikers ervaren een stabielere service
  • Het beveiligingsteam van Business Central doet er alles aan om de beveiliging van uw gegevens te waarborgen.  

Toegankelijkheid

Business Central heeft een aantal verteringen ondergaan om de diversiteit van uw personeelsbestand te ondersteunen, waar zowel de desktop als mobiele interfaces nu zeer toegankelijk zijn.

Base-applicatie als een app

Door verbetering in het platform heeft Microsoft bereikt dat het voor ISV’s gemakkelijker is geworden om in de cloud te komen.

Wilt u weten wat de Springrelease voor u betekent?? Of wil u meer informatie over de apps? Neem dan contact met ons op of download hier de release notes.